När man pratar om flyghistorier är det oundvikligt att man talar om de amerikanska bröderna Wright. Wilbur och Orville var två bröder med en åldersskillnad på fyra år. Under hela sitt liv var de fascinerade av drömmen att en gång kunna flyga. I december 1903 företog de världens första personflygning med en motordriven maskin. Flygturen varade dock inte särskilt länge. De flög enbart 59 sekunder men klarade en sträcka på nästan en halv kilometer. Deras kamp för att få komma upp i luften har dock inte varit lätt. Många personer före dem har försökt sig på flygningar med maskiner som hade större massa än luften omkring dem, men utan att lyckas. Bröderna Wrights flygtur blev senare den viktigaste och revolutionerande del av flyghistoria som vi känner den idag.
En dansk blir del av flyghistoria
Det var inte enbart amerikaner och engelsmän som ville vara med när det gällde flygning. Även den danske Jacob Ellehammer har en mycket viktig del i flyghistoria. Ellehammer var känd som flygpionjär och uppfinnare. Han företog sitt första flygförsök i början av 1906 på Lindholm, men resultatet blev inte vad Ellehammer hade hoppats. Han visste att han måste ändra något drastiskt för att det någonsin ska kunna gå vägen. Ellehammer byggde därför en ny motor till flyget, eftersom han menade att motorkraften inte räckte till. Den nya motorn hade 18 hästkrafter. Därmed hade han byggt en motor som hade dubbelt så många hästkrafter som den föregående. I augusti 1906 lyckades Ellehammer att få maskinen att lyfta. Blott en månad senare lyckades försöket att hålla maskinen i luften. Idag betraktas Ellehammer som en av de största europeiska flygpionjärerna.
Jetplan revolutionerade flyghistorien
Det skulle få över trettio år från den första flygningen till att det första jetplanet tillverkades. Maskinen var den tyska Henkel. Planet var mycket snabbt och kunde flyga 650 kilometer i timmen, vilket helt klart var det snabbaste planet på den tiden. Jetplan skiljer sig mycket från propellerplan, eftersom de kan prestera bättre i luften. Likaså är det enklare att hantera höjder, varför det också är ett attraktivt plan för militären. Senare lyckades man att skapa ett plan som flög med överljudshastighet. Dessa är dock inte traditionella passagerarflygplan utan är primärt avsedda för militärbruk.